Świat Gry
W grach na żywo – właściwie może być dowolny, jako że sposobów na odgrywanie postaci i tworzenie historii wymyślono już bez liku. Tak jak autorów książek i filmów, tak i twórców gier na żywo ogranicza tylko ich własna wyobraźnia. Gry bywają osadzone zarówno w świecie całkowicie realnym (np w Polsce, w lesie na Kaszubach, latem roku 2012), jak i całkowicie nierzeczywistym – tu rozwija się długa lista, obejmująca pozycje od światów równoległych, rzeczywistości alternatywnych, po światy inspirowane fantasy i SF (przykładów bez liku). Z punktu widzenia początkującego gracza, najistotniejszy jest poniższy podział kategorii „świat gry”:
- świat implementowany ze znanego settingu;
- świat autorski.
Pierwszy typ gier posiada scenariusz (a często również elementy mechaniki) napisany w oparciu o konkretny system RPG. Chyba najczęściej konwertowanymi na LARP systemami jest świat Warhammera oraz Świat Mroku – który doczekał się zresztą oficjalnego, larpowego podręcznika jakim jest Mind's Eye Theatre.
Drugi typ gier, to takie, w których zasady rządzące światem są wymyślone i opisane samodzielnie przez twórców gry. Tylko tyle i aż tyle.
Typ gry
Larpy, niestety, nie doczekały się ani w Polsce, ani chyba na świecie całkowicie spójnego słownictwa i terminologii. Czym innym jest „terenówka” na Pomorzu i na Śląsku, czym innym FreeForm w USA i Skandynawii. Tak więc, zanim zajrzycie w program, proponujemy kilka słów teorii – aby łatwiej było wam zdecydować, jakiego typu gry najbardziej was interesują.>
Każda gra na żywo, składa się z dwóch elementów – mechaniki i fabuły. Ułóżmy je w formie grafu:
Mechanika ↔ Fabuła
na który nakłada się warstwa świat, ułożona o tak:
Mało Istotny Świat Gry ↔Bardzo Istotny Świat Gry
Co otrzymamy, jeśli z tak rozumianej gry – odejmiemy grę? Czyli, jak będzie wyglądała graf mechaniki i fabuły pozbawiony gry? O tak:
Sport↔ Teatr
Wygląda dziwacznie. Dodajmy więc z powrotem gry do równania i połączmy oba grafy:
Sport ← Gry z dominującą mechaniką ↔ Gry z dominującą fabułą → Teatr
Jest lepiej, acz nazewnictwo brzmi fatalnie. Warto więc skorzystać z obecnie najbardziej popularnych spośród używanych w larpowym światku haseł, definiując je tak, by łatwo było umieścić je na powyższej osi.